24. februar 2022

Billeder og pressemeddelelse fra Bizz Up vedr. event i aftes i Skive:

En aften til detailhandlen: Vi tror på de fysiske butikker i fremtiden

Er Skive en handelsby om 10 år? Ja – hvis butikkerne er klar på at være kreative og villige til at forny sig, og ikke mindst tænke ud af boksen. Bizz Up havde i går inviteret mere end 100 detailhandlere fra Skive, og de omkringliggende byer, ind til en aften, hvor de kunne blive inspireret til fremtidens detailhandel.

Der er ingen tvivl om, at COVID-19 har sat sine spor på detailhandlen, både her i byen og i resten af landet. Butikker lukker og slukker, og nethandlen tager mere og mere over. I går blev der sat fokus på oplevelserne som kunderne kan få i butikkerne, som de ikke får på internettet. Det handler om at kunne føle, dufte, prøve og måske endda smage på varerne inden du som kunde beslutter dig for at købe et produkt. Det handler om, at når man som kunde er i en fysisk butik, så kan man få et smil, råd og vejledning af et ægte levende menneske, som ikke er en autosvar-robot.

- Det er vigtigt for os, at holde et event målrettet til detailhandlen, fordi vi ønsker at vores børn og børnebørn kan opleve bylivet, cafébesøgene, shopping-turene – de gode gamle strøgture – selv om 20 år, udtaler eventkoordinator, Jeanette Kilde.

Det var ikke kun lokale skibonitter der ville give deres butik et ”fremtidsboost”. Deltagerlisten omfavnede butiksejere fra Nykøbing, Thy, Viborg og helt til Videbæk og Fyn. Én af dem der var taget langvejsfra, var Dorte Søgaard fra Fyn; ”Corona har været hård ved vores butik, og der er ikke meget hjælp og inspiration at hente i vores egen Handelsstandsforening,” siger Dorte Søgaard.

- Vi så eventen på Facebook og tager gerne turen til Skive for at få det fremtidsboost der er nødvendig, siger Dorte Søgaard slutteligt, som har taget en overnatning, for at gøre en oplevelse ud af det. 

Aftenens program bød på nogle store spillere inden for detailhandlen. Matas og Jysk holdte hvert et oplæg, som på hver sin måde kunne rykke, ryste og inspirerer deltagerne til nye måder at drive forretning på – om end det handlede om kunderne, indretningen eller medarbejderne, så var der guldkorn at tage med hjem.

- Jeg mener helt klart, at de fysiske butikker har en berettigelse. Men det kræver også, at vi laver nogle forandringer. Butikkerne de skal kunne give nogle unikke butiksoplevelser, som kunderne ikke kan få på nettet. Vi skal kunne inspirere, rådgive og forkæle vores kunder, når de besøger os i butikken. Vi skal også sørge for, at vi får sammenkoblet de digitale kanaler i vores butiksoplevelser, udtaler Pernille Stentoft, Experience Manager hos Matas.

Mens Matas fortalte om hvordan en levende butik og medarbejdere ude på gulvet frem fra kasserne, skal skabe de gode kundeoplevelser, så fokuserede JYSK på at glade medarbejdere er det primære aktiv i gode kundeservice. ”Vi tror 100% på de fysiske butikker - også i fremtiden. Det er her vi kan rådgive kunderne, give dem Danmarks bedste kundeservice - og ikke mindst er det i butikkerne, at de kan mærke den energi og engagement, som retailere har, fortæller Line Knudsgård Hviid, Training Manager & HR Business Partner, Danmark.

Keynote Speakeren og Trendhunteren, Anette Eckmann talte til deltagerne om fremtidens detailhandel efter en krisetid. Hun nævnte flere gange, at intet bliver som før. Anette sagde bl.a. at butikkerne skal nulstilles, fornyes og ændres. Hun viste et citat om at den sidste fysiske butik lukker i 2036. ”Vi skal i gang med en genfødsel,” sagde hun, imens hun prikkede gevaldigt til deltagerne, for at skubbe dem og provokerer dem til at blive bedre, nytænke og overveje nye tiltag. Anette gav konkrete idéer til detailhandlen – fx at butikkerne skal vise hvem de er, det gode og det dårlige, de skal være aktive på sociale medier. Anette opfordrede desuden deltagerne til at følge med i trend og tendenserne. ”Søg inspiration på Instagram, læs aviser, gå en tur på gaden, tag til en anden by, undersøg hvad der ligger forrest på podierne i butikkerne, tilmeld nyhedsbreve så I altid er opdaterede, sagde hun.

100 deltagere fra detailhandlen var samlet i Kulturcenter Skive, til en aften som viste sig, at sætte skub i tankerne hos deltagerne.

Allerede om to måneder afholdes endnu et Bizz Up event. Denne gang i Viborg, hos Lindholm Biler. Dagens emne bliver bobler, biler og bæredygtighed – og selveste Thomas Skov og Emil Thorup lægger snuden forbi, til en samtale om biler og bæredygtighed. De to gode venner vil diskutere emnerne, da de nemlig ikke har helt en ens holdning eller tilgang til bæredygtighed.

Det bliver sjovt og interessant den 21. april 2022 hos Lindholm Biler.

Arrangementet var støttet af blandt andre Skive Kommune.


_mg_7892.jpg

Tilbage til oversigten

Følg med på Facebook

bubble